نماینده مجلس: بهره گیری صحیح از منابع آب لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1393
بازدید : 1220
نویسنده : مهدی

نماینده مجلس: بهره گیری صحیح از منابع آب لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

مراغه - ایرنا - نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره گیری صحیح از منابع آب برای افزایش تولید محصولات کشاورزی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

مهدی دواتگری شامگاه دوشنبه در کارگروه آب و کشاورزی مراغه با اشاره به اینکه کشاورزی از قابلیت های مهم کشور در راستای توسعه اقتصادی است، افزود: با توجه به کاهش میزان بارش در سال های اخیر، مدیریت صحیح آب، اقدامی ثمر بخش برای توسعه این عرصه است.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزی و تولید 30 درصد از محصولات سردرختی استان در این شهرستان اظهار کرد: مراغه دارای بیشترین سطح باغ های سنتی نسبت به وسعت باغ ها بوده و باید مساعدت ویژه مسوولان محلی و استانی، باغداری و کشاورزی سنتی این شهرستان به سمت مدرن و مکانیزه سوق یابد.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه مکانیزه کردن باغ ها در ردیف طرح های ملی قرار دارد و دولت در این راستای تسهیلات ویژه ای اعطا می کند، تلاش مسوولان در راستای افزایش سطح آبیاری قطره ای و تحت فشار و پوشش انهار در این شهرستان ضروری است.

دواتگری یادآوری کرد: در خصوص افزایش سطح آبیاری قطره ای و تحت فشار محدودیتی وجود نداشته و انتظار می رود کشاورزان و بهره برداران از این فرصت استفاده کرده و سطح تولید باغ های این شهرستان را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از دیگر لازمه های موفقیت در این عرصه است، گفت: در این زمینه در این شهرستان برخی اقدام ها انجام شده ولی این اقدامات برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی کافی نیست.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای این منظور اهتمام و همکاری جدی بانک کشاورزی باید دوچندان شود.

دواتگری بر تاسیس مرکز تحقیقات باغبانی و گیاهان دارویی در این شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد این مرکز و وجود مرکز تحقیقات دیم کشور در این منطقه موجب گسترش کشاورزی اقتصادی شده و صنایع تبدیلی کشاورزی این شهرستان را سرعت می دهد.

وی همچنین از تخصیص دو هزار و 700 میلیارد ریال از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به اشتغال آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این میزان برای سه ماه اول سال جاری تخصیص یافته و برای شهرستان های مراغه و عجبشیر در این خصوص سقفی تعیین نشده است.

دواتگری تعیین نشدن سقف برای این شهرستان ها را فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و حمایت از دانش آموختگان کشاورزی اعلام کرد.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین بر توجه ویژه مسوولان این شهرستان برای توسعه سطح پوشش انهار سد علویان، حل مشکل جوی شهر، تبدیل باغ های سنتی به باغ های مدرن و اقتصادی، توسعه و اصلاح باغات و مکانیزاسیون ادوات کشاورزی تاکید کرد.

صفر محمدی همچنین خواستار ایجاد مرکز مطالعات استراتژیک میوه های سردسیری، راه اندازی مجدد مرکز خدمات کشاوری بخش مرکزی، ایجاد صندوق بخش کشاورزی و انجام مطالعات تعمیر سد گل تپه شد.

وی اظهار کرد: با تخصیص 32 میلیارد ریال اعتبار ویژه از محل اعتبارات ملی و استانی برای پوشش انهار حوزه سد علویان تاکنون 105 کیلومتر نقشه برداری، 60 کیلومتر مطالعه و 26 کیلومتر اجرا شده است.

فرماندار مراغه با اشاره به اینکه طول انهار تحت پوشش سد علویان حدود 400 کیلومتر است، ادامه داد: ادامه این طرح به منظور افزایش سطح پوشش باغ ها از حق آبه و کاهش هدر رفت آب ضروری است.

محمدی حل مشکل جوی شهر را از دیگر ضرورت های کشاورزی این شهرستان اعلام کرد و گفت: شش کیلومتر از این نهر از داخل شهر و شش کیلومتر دیگر نیز خارج از محدوده شهر بوده و از این نهر حدود 400 هکتار از باغ های مراغه آبیاری می شود که هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل امور آب و شهرداری برای ساماندهی این نهر ضروری است.

وی یادآوری کرد: باغ های درجه سه سنتی این شهرستان در راستای مدیریت مصرف و تولید اقتصادی نیاز به توجه ویژه ای داشته و یکدست کردن باغ ها با استفاده از ارقام تایید شده نیازمند راهکارهای کارشناسی و ارایه تسهیلات از سوی جهاد کشاورزی این شهرستان و استان است.

فرماندار مراغه با اشاره به عمر بالای 12 سال بیش از یک هزار دستگاه ناوگان کشاورزی این شهرستان گفت: برای مکانیزه کردن این ناوگان با استفاده از تسهیلات کم بهره تدبیری اتخاذ شود.

محمدی تخصیص اعتبار برای پوشش انهار سنتی سد علویان که حدود 140 روستا را تحت پوشش قرار می دهد برای توسعه کشاورزی ضروری خواند و افزود: سد گل تپه دارای نشتی شدید آب بوده و برای رفع این مشکل با استفاده از روکش پلیمری باید از لحاظ فنی و عمرانی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی مطالعاتی انجام شود.

وی از خسارت 620 میلیارد ریالی سرمای دیررس بهاره به باغ های این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به وسعت باغ های این شهرستان ایجاد صندوق توسعه کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی در این شهرستان ضروری است.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 767
بازدید ماه : 6737
بازدید کل : 206336
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com